Mindfulness

Betekenis
Het Engelse woord ‘mindfulness’ betekent: opmerkzaamheid, oplettendheid, zorgvuldigheid.
Het begrip ‘mindfulness’ komt uit de boeddhistische aandachtsmeditaties in diverse Aziatische landen en speelt daar al eeuwenlang een centrale rol. Het begrip heeft de betekenis van je aandacht doelbewust richten op de gedachten en gevoelens die je op dit moment ervaart, zonder hierover te oordelen en deze voor dat moment te accepteren.
Dat klinkt eenvoudig, maar heel vaak zijn we niet opmerkzaam voor wat er in ons leeft precies op dit moment. We zijn vaak bezig met het verleden, de toekomst of met dagdromen. We zijn zo vaak elders met onze gedachten dat we meestal niet “echt’ in ons eigen leven aanwezig zijn. We handelen dan vanuit ingesleten patronen waarvan we ons niet meer bewust zijn.

In deze cursus leer je aanwezig te zijn in het hier en nu en je bewust te worden van lichamelijke sensaties, emoties en gedachten. Je leert je eigen reacties te accepteren en je ontwikkelt een vriendelijke grondhouding ten opzichte van jezelf.

Doelgroep
Mindfulness is voor iedereen bestemd die zijn vermogen wil aanspreken om zichzelf te helpen om beter met toekomstige tegensagen om te gaan en deze te voorkomen.

Cursus informatie
De cursus bestaat uit 6 bijeenkomsten van elk 2 uur. Er worden veel praktische oefeningen gedaan in een kleine groep van maximaal 5 personen. Door de cursus samen met anderen te doen leren we ook veel van elkaar.

Vergoeding
De vergoeding verloopt via uw zorgverzekeraar (zie kosten & vergoeding).

Aanmelding
U kunt zich telefonisch aanmelden of via het contactformulier. Na aanmelding volgt een kennismakingsgesprek om informatie uit te wisselen en na te gaan of mindfulnesstraining een passend aanbod voor u is.

Via deze link kunt u verder informatie vinden over mindfulness.